Logo Viknes
Finn din Forhandler

Historien om Viknes

Fra enkle kår har Viknes vokst til å bli Norges ledende motorbåtprodusent, med mer enn 2500 båter solgt så langt. Dette er historien om hvordan det hele begynte.

Frihet til å velge…

Da Jan Inge Sivertsen grunnla Viknes i 1988, var valgfrihet noe av det viktigste for ham. Han så et marked for robuste, allsidige norske motorbåter, tilpasset de unike og varierende værforholdene langs norskekysten. Båtene skulle være like godt tilpasset stille, solglitrende vann som røffe offshore-forhold. Jan Inge valgte samtidig friheten til å være sin egen sjef: friheten til å designe og bygge båter helt i tråd med sine egne idealer.

JanInge

Grynder Jan Inge Sivertsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidlige suksesshistorier…

Helt siden Viknes 770 Combi ble lansert som den første Viknes-modellen i 1988, har Jan Inges tilnærming til båtbygging falt i god jord hos et stadig voksende norsk båtmiljø. Den første båten ble svært godt mottatt, og Jan Inge sørget for å lytte nøye til kundene sine, og tilpasset designet til deres ønsker. I 1989 lanserte han 770 Sjark: en arbeidsbåt bygget på den vellykkede 770-plattformen.

Bilde-historie

Tidlig reklamemateriell for Viknes 770 Combi og 770 Sjark

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne tidlige medgangen gav mersmak, og i 1996 ble Viknes 900 Combi lagt til samlingen. Den representerte et stort skritt fremover både i størrelsen og kvaliteten på våre modeller, og brakte varemerket Viknes ut til et bredere publikum.

Nå gjorde vårt varemerke, fremoverlente frontvinduer og rommelige akterdekk, Viknes båtene lett gjenkjennelig i enhver havn.

 

Mørke skyer i horisonten…

Ved årtusenskiftet hadde Viknes medvind, og med vår populære og pålitelige samling av modeller etablerte vi oss raskt som en av de ledende merkevarene i Norge.

Så slo katastrofen til: I juni 2000 brøt det ut en brann som raste over hele bygningsmassen. Etter bare noen timer lå produksjonslokaler, kontorer og mange av båtformene våre i aske. Men vi lot oss ikke knekke, og beholdt en fast tro på Viknes-konseptet. Etter en rask og omfattende gjenoppbygging kom vi tilbake sterkere enn noensinne, og kunne vise til splitter nye produksjonslokaler i verdensklasse, og en fornyet stå-på-vilje som fortsatt driver oss den dag i dag.

 

Viknes gjenoppstår…

Med nye lokaler, stod vi ikke på latsiden. Allerede i slutten av år 2000 var vi klare til å lansere den splitter nye Viknes 880, og bare seks måneder senere ble denne fulgt av en ny flaggskipmodell ­­– Viknes 1030. Begge gjorde braksuksess, og plasserte Viknes tydelig tilbake på kartet. Med dette fikk båtene ett omdømme for sin uslåelige byggekvalitet og intuitive, brukervennelige design, som vi opprettholder med stolthet i hver eneste båt vi lager.

Glødende av stolthet: Medlemmer av produksjonsteamet vårt med den aller første Viknes 1030, våren 2001

Glødende av stolthet: Medlemmer av produksjonsteamet vårt med den aller første Viknes 1030, våren 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nye klassikere blir til…

I de påfølgende årene fortsatte vi å forbedre og utvide vårt utvalg. 830-modellen sluttet seg til rekkene i 2004, og den populære 770-modellen fikk et ansiktsløft i 2006. Med dette hadde Viknes opparbeidet en konsistent og attraktiv samling motorbåter av høy kvalitet.

Viknes-sortimentet, rundt år 2006

Viknes-sortimentet, rundt år 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den enorme suksessen til Viknes 1030, førte til lanseringen av Sunbridge-modellen i 2009. På denne tiden utvidet vi også flåten med en ny flaggskipmodell, Viknes 1080, som kort tid etter også ble fulgt opp med en Sunbridge-versjon. Den neste modellen vi introduserte var Viknes 930; ett velrennomert design som ble nominert til European Power Boat of the Year i 2011.

I tillegg til denne spennende utviklingen innad i Viknes-flåten, tok vi i 2011 over Skilsø, et annet anerkjent norsk båtbyggingsmerke. Med dette fikk vi to nye modeller i flåten vår (Skilsø 33 Sport og Skilsø 36), og fikk muligheten til å anvende vår høye standard og uslåelige byggekvalitet på disse stilfulle og sofistikerte båtene. Skilsø 36 utviklet seg til å bli Skilsø 39 Fly, og tok sin fortjente plass som Skilsø-kolleksjonens flaggskipmodell.

Det var også i denne perioden at Jan Inges to sønner fikk ledende roller i bedriften: Kristian ble utnevnt til daglig leder, og Gisle ble med i selskapet som sjefsdesigner. Dette brakte ny energi og nye fremtidsutsikter til firmaet, samtidig som det sikret at kjerneverdiene i Viknes kom til å bli videreført langt inn i fremtiden.

 

Spennende tider i sikte…

I 2015 lanserte vi Skilsø 34 Panorama – den første modellen som det nyorganiserte Viknes-teamet utviklet helt fra grunnen av. Med moderne software-design og produksjonsteknikker skapte vi en innovativ, romslig båt. Bransjebladene (og, enda viktigere: kundene våre) lot seg imponere.

Panoramataket til Skilsø 34 ble en stor suksess, og la til rette for å utvikle en lik løsning på vårt flaggskip, Viknes 1080 Panorama. Enda ett flott alternativ i vårt brede sortiment.

Skilsø 34 i sitt naturlige miljø

Skilsø 34 i sitt naturlige miljø

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppløftet av de positive tilbakemeldingene på Skilsø 34, fortsatte vi å utvikle og utvide ferdighetene våre. I 2016 utvidet vi design-teamet vårt med enda en kvalifisert skipsingeniør, som brakte med seg erfaring fra arbeid med internasjonale skipsverft og luksus-yachter. Nå jobber vi ustoppelig, både med å forbedre de båtene vi allerede har, og å utvikle helt nye modeller.

Etter hvert som utvalget vårt vokser, finner produktene våre frem til et stadig bredere publikum. I tillegg til det veletablerte markedet hjemme i Norge, selger vi nå båter over hele Skandinavia, og er også på vei inn på de tyske, nederlandske og britiske markedene.

Dette er spennende tider for Viknes. Med vårt solide grunnlag av kvalitet og erfaring, og splitter nye modeller på tegnebordet, er vi like spente på og optimistiske for fremtiden som vi er stolte over alt vi har oppnådd i de siste 30 årene.